منوی دسته بندی

 تعمیر و بازسازی دو دستگاه مکنده

عنوان پروژه:

انتقال، تعمیر و راه‌اندازی دو دستگاه مکنده غلات نایرو (NEURO) از بندر امام خمینی (ره) به بندر نوشهر

کارفرما:

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران

تعمیر و بازسازی دو دستگاه مکنده

توضیحات

این پروژه به منظور انتقال، تعمیر و راه‌اندازی دو دستگاه مکنده غلات نایرو (NEURO) از بندر امام خمینی (ره) به بندر نوشهر اجرا شده است. دستگاه‌های مکنده غلات نقش حیاتی در فرآیند بارگیری، تخلیه و انتقال غلات و مواد مشابه در بنادر دارند و این تجهیزات باید در شرایط عملیاتی عالی قرار داشته باشند تا به نحو مؤثر و ایمن عمل کنند. پروژه مذکور به‌منظور اطمینان از عملکرد بهینه این دستگاه‌ها و بهبود شرایط بهره‌برداری از آن‌ها در بندر نوشهر، با دقت فراوان و در چهار مرحله اصلی اجرا شد: دمونتاژ، حمل و انتقال، تعمیر و بازسازی، مونتاژ و راه‌اندازی.

 

فعالیت‌های انجام‌شده در پروژه:

1-دمونتاژ (disassembly) و آماده‌سازی تجهیزات در بندر امام خمینی (ره):

در ابتدا، عملیات دمونتاژ (disassembly) دستگاه‌های مکنده غلات نایرو (NEURO) از بندر امام خمینی (ره) آغاز شد. این عملیات در یک فرآیند بسیار حساس و دقیق انجام شد تا هیچ‌گونه آسیبی به تجهیزات وارد نشود و تمامی قطعات به درستی جدا شوند. پیش از شروع دمونتاژ، تمامی اجزای دستگاه‌ها به‌طور کامل شستشو شدند. این کار برای جلوگیری از باقی ماندن هرگونه گردوغبار، روغن، یا هر نوع آلودگی که ممکن است در حین عملیات دمونتاژ به قطعات حساس آسیب وارد کند، صورت گرفت. شستشوی دقیق دستگاه‌ها باعث شد تا روند دمونتاژ بدون مشکل پیش رود و از ایجاد مشکلات احتمالی در مراحل بعدی جلوگیری شود.
پس از شستشوی اولیه، تیم فنی اقدام به علامت‌گذاری و شماره‌گذاری (تگ زنی یا Tagging) دقیق تمام قطعات دستگاه‌ها کردند. این اقدام برای سهولت در فرآیند مونتاژ مجدد در بندر نوشهر انجام شد. تمام اجزای مختلف دستگاه‌ها به‌صورت دقیق و بر اساس استانداردهای مشخص علامت‌گذاری شدند تا در هنگام انتقال به بندر نوشهر، امکان شناسایی هر قطعه به سرعت فراهم باشد و از هرگونه اشتباه در نصب مجدد جلوگیری شود.
در این مرحله، وایرها (سیم‌های فلزی، Wire) که برای انتقال نیرو از وینچ‌ها (Winch) به بخش‌های مختلف دستگاه‌ها استفاده می‌شدند، به‌طور جداگانه از روی وینچ‌ها باز شدند و به دقت جمع‌آوری شدند. این وایرها روی قرقره‌هایی (Drum) که از پیش برای این کار آماده شده بودند، جمع‌آوری شدند. این کار به‌منظور جلوگیری از گره خوردن و یا آسیب دیدن سیم‌ها در حین انتقال به بندر نوشهر صورت گرفت.
همچنین، تمامی سیالاتی که در دستگاه‌ها استفاده می‌شدند، از قبیل روغن‌های صنعتی (Industrial oils)، سوخت (Fuel) و دیگر مایعات، از مخازن (Tanks) مربوطه تخلیه شدند. این اقدام به‌ منظور جلوگیری از نشت و آلودگی‌های احتمالی در حین انتقال به بندر نوشهر صورت گرفت. تخلیه کامل سیالات همچنین تضمین می‌کرد که هیچ‌گونه آسیبی به تجهیزات به‌ویژه قطعات الکتریکی (Electrical Parts) وارد نشود.

2-بارگیری، حمل و انتقال تجهیزات از بندر امام خمینی (ره) به بندر نوشهر:

پس از اتمام عملیات دمونتاژ، مرحله بعدی بارگیری و حمل نگله‌های (بسته یا پالت) دمونتاژ شده به بندر نوشهر آغاز شد. برای این بخش از پروژه، از تجهیزات ویژه‌ای برای بارگیری استفاده شد تا اطمینان حاصل شود که تمامی قطعات به‌طور ایمن و صحیح به مقصد منتقل شوند. تیم اجرایی پروژه برای حفظ ایمنی در حین حمل، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کردند تا از هرگونه آسیب به تجهیزات جلوگیری شود.
انتقال به بندر نوشهر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی بین تیم‌های مختلف بود تا فرآیند حمل به‌طور مؤثر و سریع انجام شود. با توجه به حجم بالای تجهیزات و حساسیت آنها، از مسیرهایی استفاده شد که کمترین آسیب به قطعات وارد آید. همچنین، تمامی مراحل حمل تحت نظارت دقیق و مستمر کارشناسان فنی قرار گرفت تا هیچ‌گونه مشکل یا اختلالی در مسیر حمل ایجاد نشود.
تعمیرات و بازسازی تجهیزات در بندر نوشهر:
پس از انتقال موفقیت‌آمیز دستگاه‌ها به بندر نوشهر، عملیات تعمیر، بازسازی (Reconstruction) و تعویض قطعات معیوب آغاز شد. این بخش از پروژه بسیار حیاتی بود، زیرا در این مرحله تمامی قطعات دستگاه‌ها به‌طور دقیق بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شدند.
چک‌لیستی (Checklist) که در فاز اول پروژه تهیه شده بود، مبنای اصلی برای انجام تعمیرات و بازسازی قرار گرفت. این چک‌لیست شامل تمامی قسمت‌هایی بود که باید مورد بازبینی و تعمیر قرار می‌گرفتند. برخی از بخش‌های کلیدی (اساسی و ضروری) که در این مرحله بازسازی یا تعویض شدند عبارت بودند از:

بازسازی عایق‌بندی (Insulation) و دوجداره کردن شیشه‌های کابین‌ها: این اقدام برای بهبود شرایط کاری اپراتورها و محافظت از آن‌ها در برابر شرایط جوی مختلف انجام شد. شیشه‌های کابین‌ها که در معرض آلودگی، رطوبت و فشارهای محیطی بودند، به‌طور کامل بازسازی و دوجداره شدند تا عایق بهتری فراهم شود.
تعویض صندلی‌های اپراتورها: صندلی‌های اپراتورها که برای کار طولانی ‌مدت طراحی شده بودند، به‌دلیل استفاده مداوم دچار فرسودگی (پوسیدگی) شده بودند. این صندلی‌ها به‌طور کامل تعویض شدند تا راحتی و ایمنی اپراتورها افزایش یابد.

بهینه‌سازی (Optimization) سیستم کنترل دسک‌های کابین راهبری: سیستم کنترل دسک‌ها و تجهیزات کابین‌ها برای افزایش راحتی و کارایی اپراتورها به‌طور کامل بهینه شد. سیستم‌های کنترل با استفاده از فناوری‌های روز به‌روزرسانی و اصلاح شدند.
اصلاح و بهینه‌سازی سیستم فیلترینگ: سیستم فیلترینگ (Filtering system) دستگاه‌ها برای افزایش راندمان و جلوگیری از آلودگی‌های محیطی اصلاح و بهینه شد. این اقدام به‌منظور افزایش عملکرد دستگاه‌ها و جلوگیری از آسیب به موتور و دیگر قطعات حساس انجام شد.

رفع نقص از سیستم تراولینگ: سیستم تراولینگ (Traveling system) که مسئول جابجایی و حرکت دستگاه‌ها بود، با بررسی دقیق و رفع مشکلات، به عملکرد بهینه رسید.

تعمیر اساسی (Over Hal) موتور: موتور دستگاه‌ها که از بخش‌های حیاتی آن به شمار می‌رود، تحت تعمیرات اساسی قرار گرفت تا به‌طور مؤثر و بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.
نصب دوربین‌ها در محل‌های مورد نیاز: برای افزایش ایمنی و نظارت، دوربین‌های امنیتی در نقاط استراتژیک (Strategic) نصب شدند. این دوربین‌ها به اپراتورها و تیم فنی امکان می‌داد تا شرایط عملیاتی را به‌طور دقیق نظارت کنند.
اسکراپ (Scrub) و رنگ‌آمیزی (Painting) سازه: تمامی نقاط زنگ‌زده یا آسیب‌دیده اسکراپ شده و رنگ‌آمیزی مجدد کل سازه با رنگ‌های مقاوم در برابر شرایط محیطی سخت انجام شد.

 

3-مونتاژ، تست و راه‌اندازی دستگاه‌ها:

پس از انجام تمامی تعمیرات و بازسازی‌ها، مرحله مونتاژ دستگاه‌ها آغاز شد. تمامی قطعات دستگاه‌ها که در بندر امام خمینی (ره) دمونتاژ شده بودند، حالا با دقت و طبق دستورالعمل‌های فنی دوباره به هم متصل شدند. پس از مونتاژ، دستگاه‌ها تحت تست‌های مختلف قرار گرفتند تا از عملکرد صحیح و بدون نقص آن‌ها اطمینان حاصل شود. تمامی سیستم‌ها از جمله سیستم‌های الکتریکی (Electrical)، مکانیکی (Mechanical) و هیدرولیکی (Hydraulic) با دقت مورد بررسی قرار گرفتند تا هیچ‌گونه مشکلی در عملکرد آن‌ها مشاهده نشود.

4-تأمین قطعات خاص و سیستم کنترل:

در این پروژه، تأمین قطعات خاصی همچون کارت‌های کنترلی (Control cards) و درایوهای (Drive) مورد نیاز برای دستگاه‌ها و سنسورهای مورد نیاز انجام شد. این قطعات به‌منظور ارتقاء و بهبود عملکرد دستگاه‌ها در نظر گرفته شدند. کارشناسان فنی پروژه تمامی جزئیات سیستم‌های کنترلی، از جمله سیستم کنترل (Programmable Logic Controller System) را مورد بررسی قرار داده و با توجه به گزارشات تهیه‌شده، اقدامات لازم برای بهبود عملکرد دستگاه‌ها انجام شد.

 

نتیجه‌گیری:

این پروژه با موفقیت به پایان رسید و دستگاه‌های مکنده غلات نایرو (NEURO) که به‌طور کامل تعمیر، بازسازی و راه‌اندازی شدند، اکنون در بندر در حال کار است.

مکنده