تعمیر و بازسازی بالابراسکای لیفت
عنوان پروژه:
انجام تعمیرات اساسی اورهال (Over Hal)و راهاندازی یک دستگاه بالابر اسکای لیفت برونتو (skylift bronto) مدل T1 40-2 و جایگزین نمودن سیستم کنترل PLC
کارفرما:
اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان

توضیحات
پروژه تعمیرات اساسی و راهاندازی یک دستگاه بالابر اسکای لیفت برونتو (sky lift bronto) مدل T1 40-2 یکی از پروژههای بزرگ و چالشبرانگیز در بخش تعمیر و نگهداری (Maintenance) تجهیزات سنگین صنعتی (Heavy Industrial & Vehicle Equipment) بوده است. این دستگاه بالابر که بهعنوان یک وسیله حیاتی در صنعت، آتشنشانی، تاورهای (برج) روشنایی بلند (tower)، کشتیها در بنادر و پروژههای مشابه استفاده میشود، نیاز به نگهداری و تعمیرات منظم دارد. هدف از این پروژه، تعمیرات اساسی دستگاه، بهینهسازی عملکرد آن و درنهایت راهاندازی دستگاه با بهکارگیری سیستمهای جدیدتر و پیشرفتهتر و بروز بود.
در این پروژه، علاوه بر تعمیرات مکانیکی و هیدرولیکی گسترده، تلاش شد تا سیستم کنترل دستگاه با استفاده از تکنولوژی روز و با جایگزینی سیستم کنترلPLC، (Programmable Logic Controller System) بهروزرسانی گردد تا از این طریق قابلیتهای دستگاه ارتقاءیافته و عملکرد آن بهطور قابلتوجهی بهبود یابد.
فعالیتهای انجامشده در پروژه:
1-دمونتاژ و انجام تعمیرات شامل:
در این مرحله، تمام اجزای دستگاه ازجمله دکلهای تلسکوپی هیدرولیکی (Hydraulic Telescopic cylinder)، سیستم آبرسانی و آتشنشانی (Firefighting) و مانیتور آن(Monitor)، کلیه جکها، پمپهای هیدرولیکی (Hydraulic Pump) و شیرهای هیدرولیکی (Hydraulic Actuator)، سیستمهای الکترونیکی، سنسورها، موتور حرکتی (truck) و … بهطور کامل بررسی و از هم جدا شدند تا مشکلات موجود شناسایی و تعمیرات لازم انجام شود. موارد زیر بهطور خاص موردتوجه قرار گرفتند:
♦ تست غیر مخرب (NDT) سازه: در ابتدا، تمام بخشهای سازه دستگاه با استفاده از تستهای غیر مخرب مانند تستهای اولتراسونیک و مگنتیک (Magnetic & Ultrasonic)، بررسی شدند. این اقدام برای اطمینان از سلامت سازه و جلوگیری از بروز آسیبهای احتمالی در طول استفاده دستگاه انجام شد.
♦ بازسازی سبد: سبد دستگاه با توجه به آسیبهای موجود، بهطور کامل بازسازی شد. در این فرآیند، لرزهگیرها تعویض و سیستم هشدار موانع به دستگاه افزوده شد تا از برخورد دستگاه با موانع جلوگیری کند.
♦ تعویض بوشهای برنزی و ارتالونی: تمامی بوشهای برنزی و ارتالونی دستگاه که دچار سایش و خرابی شده بودند، تعویض شدند. این بخش از دستگاه بهویژه درحرکت بخشهای مختلف دستگاه اهمیت دارد.
♦ تعمیر جکهای تلسکوپی (telescopic jack): جکهای تلسکوپی دستگاه که برای بلندکردن و پایین آوردن بخشهای مختلف استفاده میشوند، بهدقت بررسی و تعمیر شدند. در این فرآیند، پوشش کرم جکها و شافت سیلندرها بررسی و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض شدند و پکینگها و آببندها تعویض شدند.
♦ بررسی و تعمیر سیستم زنجیر بندی هدايت بومها: سیستم زنجیر و اتصالات آنکه برای هدایت بومهای دستگاه استفاده میشود، با دقت بررسی و مشکلات احتمالی آن رفع شدند. این سیستم بهطور ویژه تحتفشار و تنش قرار دارد و نگهداری صحیح آن ضروری است.
♦ تعمیر جکهای کشابی و عمودی: این جکها که بخش مهمی از ساختار بالابر را تشکیل میدهند، بررسی و در صورت نیاز تعمیر و بازسازی شدند. در این مرحله، مشکلاتی مانند پوشش کرم (Chrome Coating)، خط و خش، انحراف جکها و دیگر عیوب مکانیکی رفع گردید.
♦ تعمیرات هیدرولیکی: تمام سیستمهای هیدرولیک شامل پمپهای هیدرولیک، شیرهای برقی، شیرهای ایمنی (Safety Valve) و سیستمهای تعلیق (Suspension system) موردبررسی و تعمیر قرار گرفتند. این اقدامات برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستمهای هیدرولیک انجام شد.
♦ بررسی موتوربرق بنزینی 220 ولت: موتوربرق که برای تأمین انرژی دستگاه استفاده میشود، بهطور کامل بازبینی و تعمیر شد تا از عملکرد صحیح آن در شرایط اضطراری اطمینان حاصل شود.
♦ نصب سیستم هشداردهنده: سیستمهای هشداردهنده جدید شامل آلارمها، چراغهای زیر سبد، فلاشرهای ثابتکنندهها، چراغهای گردان و پروژکتور سبد نصب شدند. این سیستمها برای افزایش ایمنی و اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه نصب گردیدند.
2- هوشمند سازی (Smarting) و جایگزینی سیستم کنترل PLC:
یکی از اهداف اصلی پروژه، جایگزینی سیستم کنترل قدیمی دستگاه با سیستم PLC جدید و بهروز بود. این تغییر باعث افزایش دقت، سرعت و کارایی دستگاه شد.
♦ جایگزینی سیستم کنترل PLC: سیستم کنترل PLC جدید به دستگاه اضافه شد. این سیستم کنترل بهطور کامل جایگزین سیستم برق و الکترونیک قدیم و خاص گردید که موجب بهبود دقت در عملیات دستگاه و همچنین کاهش احتمال خطا و خرابیهای ناشی از سیستمهای قدیمی شد.
♦ تغییر سیستم وایرینگ و سنسورینگ: کلیه سیستمهای وایرینگ و سنسورینگ دستگاه تعویض و ارتقاء یافت. این تغییرات باعث بهبود ارتباطات الکتریکی دستگاه و همچنین دقت بیشتر در اندازهگیریها و کنترلها شد.
♦ تعویض تابلوهای کنترل: تابلوهای برق و الکترونیک قدیمی که در دستگاه نصبشده بودند، تعویض شده و تابلوهای جدید با سیستم کنترل PLC جایگزین شدند. این تابلوها قابلیتهای پیشرفتهتری برای کنترل و نظارت و مانیتورینگ و ثبت خطا (Fault Log & Monitoring) بر دستگاه فراهم میکنند.
3- تأمین و تست تجهیزات:
پس از انجام تمام تعمیرات و بهبود سیستمهای دستگاه، تمامی قطعات و تجهیزات لازم برای راهاندازی مجدد دستگاه تأمین شدند. در این مرحله:
♦ تأمین تجهیزات و قطعات یدکی: تمام قطعات یدکی موردنیاز برای تکمیل تعمیرات دستگاه ازجمله سیستمهای هیدرولیکی (Hydraulic)، مکانیک (Mechanical) و الکترونیکی (Electrical) تأمین شدند.
♦ تست و راهاندازی: پس از نصب و تعویض تمامی سیستمها و قطعات، دستگاه تحت تستهای دقیق قرار گرفت. این تستها شامل تست عملکرد سیستمهای هیدرولیک، مکانیکی و الکترونیکی بود. پس از اطمینان از عملکرد صحیح تمام بخشها، دستگاه راهاندازی شد.
4- تعمیرات و بهبود سیستمهای جانبی:
در این مرحله، بخشهای جانبی دستگاه نیز بررسی و تعمیر شدند:
♦ سیستم پنوماتیک (Pneumatic) و ترمز: سیستم پنوماتیک و ترمز دستگاه بهطور کامل بررسی، سرویس و تعمیر شد تا از عملکرد صحیح آن در شرایط عملیاتی مختلف اطمینان حاصل شود.
♦ سیستم اگزوز و اجزای چرخ: بررسی و تعمیر سیستم اگزوز و همچنین اجزای چرخ ازجمله بلبرینگها، لقمهها و محورها بهمنظور جلوگیری از خرابیهای احتمالی در آینده انجام شد.
♦ رنگآمیزی (Painting) و نگهداری از اجزای خارجی: تمامی اجزاء دستگاه ازجمله کشنده، استراکچر، بومها، جکها و دیگر بخشهای دستگاه با استفاده از رنگهای مقاوم به شرایط محیطی رنگآمیزی شدند. این اقدام باعث حفظ دوام و استحکام دستگاه در برابر شرایط سخت محیطی شد.
نتیجهگیری:
پروژه تعمیرات اساسی و راهاندازی دستگاه بالابر اسکای لیفت برونتو مدل T1 40-2 با موفقیت به پایان رسید. با انجام تعمیرات دقیق و جایگزینی سیستمهای پیشرفته کنترلPLC، دستگاه بهطور کامل بهبودیافته و آماده بهرهبرداری در شرایط سخت عملیاتی میباشد. این تغییرات باعث افزایش کارایی، دقت و ایمنی دستگاه گردید و همچنین عملکرد دستگاه را در بلندمدت بهطور قابلتوجهی بهبود بخشید.


